
ФУТУРИЗМЪТ В ИТАЛИАНСКАТА ПОЕЗИЯ /ХХ в./
Филипо Томазо М а р и н е т и /1876 - 1944/
Роден е в Александрия, Египет, умира в градчето Беладжо, близо до Лаго ди Комо. Изявява се като поет, драматург и романист. Основател е на футуризма, който се екзалтира от ритъма на модерния живот, от такта на машините, от високите скорости. По-късно Маринети се приобщава към фашизстката партия.
Творческтво: “Завоюването на звездите” /1902//поема/, “Занг-тум-тум”/1914//сборник стихове/, “Матафарка - футурист”/1910//роман/, “Войната, единствената хигиена за света” /Guerra, sola igiene del mondo, 1915/.“Манифести на футуризма” /1909 - 1919/ / 4 тома/.
МАРИНЕТИ – „Първи манифест на футуризма” /1909/
1. Ние ще възпяваме любовта към опасността, първичната енергия и дързост.
2. Същностните елементи на нашата поезия ще бъдат смелостта дързостта и бунтът.
3. Досега литературата е прославяла замислената неподвижност, екстаза и съня; ние ще възвеличим агресивното движение, трескавото безсъние, маршовата стъпка, салтото, свиренето по слух, юмручния бой.
4. Заявяваме, че очарованието на света е обогатено от нова красота – красотата на скоростта. Летящата кола, украсена с големи тръби, сякаш змии с експлозивен дух...ревяща кола, която изглежда като полет на шрапнел, е много по-красива от „Нике от Самотраки”.
5. Ще възпеем човека на кормилото, чиято идеална ос пробива Земята, излизайки извън нейната орбита.
6. Поетът трябва да се отдава с трескавост, с великолепие и с щедрост, за да подклажда ентусиазмените пламъци на първичните елементи.
7. Няма другаде красота, освен в борбата. Няма шедьовър без агресивност. Поезията трябва да бъде яростно нападение върху непознати сили, за да бъдат те принудени да се преклонят пред човека.
8. Ние стоим на края на много векове!...Защо да гледаме назад, когато имаме да проникнем през загадъчните двери на Невъзможното? Време и Пространство умряха вчера. Вече живеем в абсолюта, защото сме създали скоростта – вечна и вездесъща.
9. Искаме да славим войната – която единствена носи здраве на света – милитаризма, патриотизма, разрушителната ръка на анархиста, прекрасните Идеи, които убиват, презрението към жената.
10. Искаме да унищожим музеите, библиотеките, да се борим срещу морализма, феминизма, срещу всички опортюнистични и утилитарни подлости.
11. Ще пеем за огромните тълпи, развълнувани от труда, удоволствието и бунта; за многоцветния и многозвучен порой от революции в съвременните капиталистически градове; за нощната вибрация на арсеналите и заводите под ярките им електрически луни; за алчните гари, поглъщащи змии от дим; фабрики, закачени за облаците със своите струни от пушек; за мостове, прескачащи подобно гимнастици диаболичните остриета на окъпани от слънцето реки; за отправили се към приключения кораби, чийто дим придава аромат на хоризонта; за широкоплещести локомотиви, подскачащи по релсите като огромни стоманени коне, окичени с дълги тръби; за плавния летеж на самолетите, чиито мотори звучат като развети знамена и аплодисменти на възторжена тълпа.
/Виж Ерих Фром, Душата на човека /И нейната способност за добро и зло/, с. 60-61/.
През 1913 година Маринети създава “Футуристки манифест на похотливостта”.
“Изкуството трябва да бъде само насилие, жестокост и несправедливост...Не съществуват шедьоври, в които няма агресивност...Ние прославяме войната като най-удачната хигиена за пречистване на света...
Похотта е заслужена награда за победителите...След като на бойното поле са били убити толкова мъже е нормално победителите, селекционирани от войната, да се отдадат на изнасилвания в завоюваните страни, за да възродят живота в тях...
Похотта, разбирана извън всякаква морална принуда, възприемана като градивен елемент на динамиката на живота, е сила...Изкуството и войната са величествени изяви на чувствеността. Похотта е тяхното най-красиво последствие, от което може да се създаде произведение на изкуството...”
През 1915 година излиза манифеста на Маринети, Сетимели и Кора “Синтетичният футуристичен театър”. Този нов театър е нетехничен-динамичен-симултанен-автономен-алогичен-нереален.
“Театърът ще трябва да дублира събитието и войнственото поведение, да бъде изключително кратък и непредвидим, да се ражда от “импровизациите на светкавичната интуиция, на внушаващата и разкриваща актуалност”. Футуристичният театрален синтез “няма да бъде подчинен на логиката, няма да съдържа никаква фотографска амбиция, ще бъде автономен, ще прилича само на себе си, въпреки че ще извлича от реалността елементи, за да ги съчетава според собствените си прищявки”.
Футуристът Франческо канджуло е автор на сценичните синтези “Н я м а к у ч е”, “И з с т р е л” и “Р е ш е н и е” /57 действия, но само една реплика “Реших” /да се самоубия/.
В театралните синтези, написани през 1915 г., “Едновременност”, Малкият театър на любовта”, “Лунна светлина” и “Изненадата” Маринети деконструира класическата драматургична структура, показва наяве ядрата на драмата, които словото и персонажите скриват. Вещите са изнесени на преден план с натрапчивото им присъствие и съответните шумове и светлини, чието заслепяващо въздействие не дава възможност на зрителя да ги схване в реалния им облик. Маринети измества протагонизма от централното му място, дава предимство на невидимото пред видимото, на второстепенното пред главното, на случайното пред необходимото, въпреки че оставя непроменен темпоралния извор на времето, но го принуждава да се развива в бърза последователност и да представя симултанно различни моменти от развоя му.
МАРИНЕТИ – Футуризмът в театъра (Фрагмент)
Сред всички литературни форми театралната творба е несъмнено заредена с най-могъщо футуристично внушение.
Ние искаме драматичното изкуство да престане да бъде това, което е днес: жалък индустриален продукт, подчинен на изискванията на пазара на градски развлечения и забави.
Поради това трябва да се изметат всички нечисти предразсъдъци, които са затрупали авторите, актьорите и публиката.
1. Ето защо ние наставляваме авторите да презират публиката, най-вече публиката, която идва на премиерните представления, чиято психология можем синтезирано да изложим по следния начин: съперничество между дамите при излагането на показ на новите им тоалети и шапки; суета, породена от скъпо платеното място, превръщаща се в интелектуална самоувереност ложите и партерът се заемат от зрели и богати мъже, чийто мозък е по природа изпълнен с презрение, а храносмилането им много активно, т.е. предразположения, които изключват всякакво интелектуално усилие.
Публиката е с различен нрав и образованост в различните театри на един град и се мени според климатичните сезони. Тя е подвластна на политическите и социални събития, на капризите на модата, на обилните пролетни дъждове, на нетърпимите горещини и застудявания, на последната статия, прочетена в следобедния вестник. Тя за съжаление няма друго желание, освен да изживява приятно храносмилането си в театралната зала. Тъй че тя е абсолютно неспособна да одобрява, отрича или обсъжда една театрална творба. Авторът може да се опита да измъкне публиката от нейната посредственост, така както се спасява корабокрушенец, като се измъква от водата. Но авторът трябва да се пази, за да не бъде сграбчен от ужасената публика, защото тя неизбежно би го удавила в шумотевицата на аплодисментите.
2. Ние предупреждаваме, че бързият успех на посредствените и банални творения би трябвало да предизвиква отврата. Пиесите, които оказват силно пряко въздействие, непосредствено, без обяснения, върху всички присъствуващи в залата, са повече и по-малко добре съчинени творби, но са абсолютно лишени от новост и са вдъхновени от някакъв си творчески гений.
3. Авторите трябва да се грижат единствено за новаторската оригиналност. Всички пиеси, които изхождат от някаква банална истина или взаимстват замисъл, завръзка или част от интрига от други произведения на изкуството, са достойни само за абсолютно презрение.
4. Често разработваните теми за любовта и прелюбодейния триъгълник, тъй като са преексплоатирани в литературата, трябва да заемат място на сцената като второстепенни епизоди, като допълнителни мотиви в съответствие с мястото им в реалния живот днес, което им отреди нашият мощен футуристичен ентусиазъм.
5. Театралното изкуство като всяко изкуство си поставя една-единствена цел да изтръгне душата на публиката от ежедневните є грижи, да я пренесе сред екзалтацията, породена от трескавата дейност на интелекта, така че ние отминаваме с презрение всички пиеси, които се стремят само да развълнуват и да разплачат зрителите чрез неизбежно трогателното представяне на някоя майка, която е изгубила детето си, на някоя девойка, която не може да се омъжи за любимия си и на други подобни глупости.
6. Ние отхвърляме с презрение всички исторически зрелищни възстановки в изкуството, най-вече в театъра, независимо дали предизвикват интереса ни чрез прославени герои като Нерон, Цезар, Наполеон, Казанова или Франческа да Римини или се опитват да ни смаят с безсмислената пищност на костюмите и на декорите, възпроизвеждащи миналото.
Модерната драма трябва да изразява великата футуристична мечта, която се подхранва от съвременния ни живот, чийто ритъм стана изтощително динамичен благодарение на увеличаването на скоростите по земята, в морето и из въздуха и въвеждането на парната тяга и електричеството в индустрията.
На сцената трябва да се представя царството на Машината, великите революционни трусове, които раздвижват тълпите, новите идейни течения и великите научни открития, които напълно преобразиха нашата чувствителност и нашия манталитет на хора на двайсетия век.
7. Драматичното изкуство не трябва да прави психологическа фотографска снимка, а да възпроизвежда опияняващия синтез на живота, като показва най-важните и типични насоки в развитието му.
8. Не съществува драматично изкуство без поезия, т.е. без опиянение и без синтез. Общоприетите форми на прозодията трябва да бъдат забравени. Футуристът писател ще си служи със свободния стих: динамично оркестриране с образи и звуци, което преминава в по-малко сложна тоналност, за да изрази, например, точно момента на влизането на някой слуга или затварянето на някоя врата, издига се постепенно в по-сложна тоналност в съответствие с ритъма на страстите, използува последователно ту по-строго отмерени, ту по-хаотично построени строфи, която трябва да извести, например, победата на някой народ или славната смърт на някой авиатор.
9. Трябва да се разруши натрапчивата представа за богатството в литературния свят, натрапчивата жажда за печалба, която тласка към театъра много интелектуалци, чийто ум е настроен по-скоро за документалистиката и журналистиката.
10. Ние искаме да подчиним актьорите на авторитета на авторите, да изтръгнем актьорите от управлението на публиката, която ги тласка съдбовно към търсене на лесния ефект и ги отдалечава от дълбоко промислената интерпретация, към която се стремят.
Поради това трябва да се премахне гротескната привичка да се аплодира и да се освирква, която може да служи за барометър при измерването на парламентарното красноречие, но не, в никакъв случай, за оценяване на стойността на една творба на изкуството.
11. Докато чакаме премахването на ръкоплясканията и освиркванията, ние препоръчваме на авторите и актьорите да търсят сладостно опиянение в освиркванията. Всичко, което се освирква, не е непременно красиво или ново. Но всичко, което предизвиква спонтанни ръкопляскания, не надвишава средното интелектуално ниво. С аплодисментите обикновено се насърчава посредствеността, общоприетото, предъвканото и изплютото или повърнатото поради преяждане.
MARINETTI, Il Futurismo
През 1921 година Маринети и Канджуло издават в Милано теоретичен манифест “Театърът на изненадата”/11 октомври/: “Ако днес съществува един млад италиански театър със смесването сериозно-комично-гротескно, на нереални персонажи в реална среда, на едновременност и взаимопрониквания на време и пространство, той дължи съществуването си на нашия Синтетичен театър. Днес ние налагаме на театъра един нов скок напред. Нашият Театър на Изненадата си поставя за цел да развеселява като изненадва с факти, идеи и контрасти още неизнесени от нас на сцената, със забавни смесвания, още неизползвани от нас, способни да взривят с веселие човешката чувствителност. Театърът на Изненадата съдържа освен всички физически лудории на едно футуристично артистично кафене – изпълнения на гимнастици, илюзионисти, фокусници и смешници, освен Синтетичния театър и Театъра-вестник на футуристичното движение, и един Театър-галерия от скулптурни фигури, а също динамични и синонптични декламации на освободени думи, проникнати от танцови ритми, драматизирани поеми от свободно свързани думи, импровизирани музикални дискусии между пиана, между пиано и песен, свободни импровизации на оркестри...”