За истинската ситуация драмата е само изходна точка на действието. Тук обаче тази възможност е отнета на човека от страна на тематиката. Той остава в своето положение на пълна пасивност, докато не съзре смъртта. Единствено опитът да се увери в достоверността на своята ситуация го кара да говори с познанието за смъртта (смъртта на негов близък), пред която той, слепият, е бил изправен винаги, той е достигнал целта. Така е в “Неканената”, “Слепите” (1890) и “Там, вътре”.
В “Слепите” на сцената има една “прастара, нордическа гора под безкрайно звездно небе. В средата, отзад обгърнат в мрак седи един стар свещеник в широко черно палто. Главата му, леко наклонена назад, е облегната в мъртвешки покой върху могъщия дънер на един кух дъб. Восъчното лице, на което синкавите устни са полуотворени, е ужасяващо бледо и неподвижно. Втренчените очи, откъснати от земния свят, изглеждат кръвясали като след дълга, изпълнена със сълзи болка... Отдясно върху камъни, паднали дънери и суха шума седят шестима слепи старци. Отляво, срещу тях, но отделени от скални отломъци и едно изкоренено дърво шест също така слепи жени. Страшно мрачно е, само тук-там през тъмната шума пробягва лунен лъч.” Слепите чакат завръщането на стария свещеник, който ги е довел тук той седи мъртъв сред тях.
Още подробното указание за подредбата на сцената, което беше цитирано тук, само наполовина издава, че формата на диалога не е достатъчна за представлението. Но, обратно, и това, което би могло да се каже, също не е достатъчно, за да породи истински диалог. Дванадесетте слепи плахо поставят въпроси относно своята съдба и постепенно осъзнават положението си разговорът се ограничава върху това, неговият ритъм се определя от размяната на въпроси и отговори:
“ПЪРВИ СЛЕПЕЦ. Не идва ли вече?
ВТОРИ СЛЕПЕЦ. Нищо не чувам.
ВТОРИ СЛЕПЕЦ. Сега на слънце ли сме?
ТРЕТИ СЛЕПЕЦ. Още ли грее слънцето?
ШЕСТИЯТ СЛЕПЕЦ. Мисля, че не, трябва да е много късно вече.”
ВТОРИ СЛЕПЕЦ. Колко е часът?
ДРУГИТЕ СЛЕПИ. Не знам никой не знае.”
Често репликите са паралелни една на друга и дори се разминават.
”ТРЕТИ СЛЕПЕЦ. Май е време да се върнем в обителта.
ПЪРВИ СЛЕПЕЦ. Ако знаехме къде сме.
ВТОРИ СЛЕПЕЦ. Стана студено, откакто е тръгнал.”
Каквото и да е символическото съдържание на слепотата, от драматургична гледна точка тя спасява творбата от “онемяването”, което я заплашва. Независимо от това, дали тя символизира безсилието и изолацията на човека (“Ето години и години, откакто сме заедно, и никога не сме се забелязвали, би могло да се каже, че винаги сме сами!... Трябва да виждаш, за да обичаш) и дали с това поставя под въпрос диалога, все пак само благодарение на нея изобщо още има повод за говорене. И в произведението “Неканената”, което показва едно семейство, събрано в момент, когато майката лежи мъртва, въпросите на слепия дядо (и предположенията му: защото като слепец той вижда по-малко и повече от другите) създават основата за разговор.
Формата на езика в “Слепите” се различава много от диалога. Тя е преди всичко хорова. Тогава на “репликите” е отнето дори малкото своеобразие, което диференцира дванадесетте слепи. Езикът става самостоятелен, неговата по същество драматическа обвързаност с дадено място изчезва, той вече не е израз на отделен човек, който чака отговор, а предава настроението, което цари в душите на всички. Неговото разделяне на отделни “реплики” не съответства на някакъв разговор, както е в истинската драма, то отразява единствено нервното проблясване на неизвестността. Той може да се чете или слуша без оглед на този, който говори в момента: съществени са неговите пулсации, а не връзката му с актуалния Аз. Но в крайна сметка това също е израз на факта, че тук драматическите лица не са инициатори, т. е. субекти на действие, а в основата си са само негови обекти. Тази единствена тема в ранното творчество на Метерлинк че човекът е изоставен безнадеждно на съдбата си, изисква свой формален израз.
За това държи сметка концепцията на “Там, вътре” (1894). И тук едно семейство трябва да познае смъртта. Дъщерята, която излиза да навести баба си от другата страна на реката, слага край на живота си, като се хвърля във водата, и е донесена мъртва у дома. Тъй като родителите съвсем не очакват тя да се прибере, безгрижно и спокойно прекарват вечерта. И както тези петима души, ненадейно сполетени от смъртта, са само безмълвни жертви на съдбата, така те и формално стават ням епически предмет за онзи, който трябва да им съобщи за смъртта на дъщерята за Стареца, който, преди да изпълни своята тежка задача, пред ярко осветените прозорци, в които се вижда семейството, обсъжда това семейство с един непознат. Така тялото на драмата се разделя на две части безмълвните хора в къщата и разговарящите в градината. Това разделяне на една тематична и една драматургична група отразява и субект-обектното делене, защото във фатализма на Метерлинк, което води до превръщането на човека във вещ. То предизвиква в рамките на драмата една епическа ситуация, каквато по-рано е било възможно да се появи само епизодично например описанието на битки, станали зад кулисите. Тук обаче тя представлява цялото произведение. “Диалогът” между Чужденеца, Стареца и неговите две внучета служи почти изцяло за епическото представяне на безмълвното семейство:
“СТАРЕЦЪТ. Първо искам да погледна дали всички са там в стаята. Да, виждам бащата до камината; седи там, ръцете му са на коленете... майката седи, опряна на масата.”
Рефлектира се също и върху епическата дистанция, която възниква от това, че разказвачът знае повече от своите персонажи:
“СТАРЕЦЪТ. Аз съм почти на осемдесет и три години и за първи път гледката на живота е такова изпитание за мене. Съвсем не знам всичко, което тези хора там правят, ми се струва толкова чуждо и многозначително... Та те чакат само толкова чуждо нощта, там, край лампата, нищо повече; както ние бихме правили край нашата лампа; и все пак си мисля, че ги гледам от някакъв друг свят само защото знам една малка истина, която те още не знаят.”
Дори самият оживен диалог поначало е само редуващо се описание:
“ЧУЖДЕНЕЦЪТ. Вижте, усмихват се в тишината на стаята...
СТАРЕЦЪТ. Спокойни са... Не я очакват вече тази вечер...
ЧУЖДЕНЕЦЪТ. Усмихват се, без да помръдват... но ето бащата прави знак, слага пръст на устните си...
СТАРЕЦЪТ. Сочи детето, което заспива на гърдите на майката.
ЧУЖДЕНЕЦЪТ. Тя не смее дори да мигне, за да не го събуди.”
Решението на Метерлинк да представи в драмата човешкото съществуване такова, каквото му изглежда, го подвежда да покаже човека като безмълвно страдащ обект на смъртта в една художествена форма, която го познава единствено като говорещ и действащ субект. Това обуславя вътре в концепцията за драмата обрат към епическото. В “Слепите” героите все още сами описват своето състояние, което достатъчно се мотивира от слепотата. В “Там, вътре” скритата епичност на материала още повече излиза на преден план тя превръща сцената в истинска ситуация на разказ, в която субект и обект си противостоят. Но и тя все още си остава тематична и следователно се нуждае от по-нататъшно мотивиране в рамките на станалата безсмислена драматическа форма.