Едно схващане за театъра е изгубено. И колкото повече театърът се ограничава да ни въвежда в задушевността на няколко безлични марионетки, и колкото повече превръща публиката в кибици, толкова повече ние разбираме, че елитът се отвръща от него и голямата част от тълпата отива да търси буйни удоволствия в киното, в мюзикхола или цирка и съдържанието им не я разочарова.
При тази степен на изхабяване, до която е стигнала нашата чувствителност, явно е, че имаме нужда преди всичко от театър, който да ни събуди: нерви и сърце.
Поразиите на психологическия театър, дошъл от Расин, ни отвикнаха от непосредственото и буйно въздействие, което трябва да притежава театърът. На свой ред киното което ни усмъртява с отражения; което, изцедено през машината, не може да се слее с нашата чувствителност от десет години ни държи в безрезултатно вцепенение, в което, изглежда, всички наши възможности гинат.
В мъчителния и катастрофален период, в който живеем, ние чувствуваме спешната нужда от театър, който да не бъде надминат от събитията, чийто отзвук у нас да бъде дълбок, да бъде по-силен от нестабилността на времената.
Дългото привикване към развлекателни спектакли ни кара да забравим мисълта за сериозен театър, който, разчупвайки всички наши представи, да ни вдъхне горещия магнетизъм на образите и да въздействува върху нас в крайна сметка като душевно лечение, което никога няма да бъде забравено.
Всичко, което действува, е жестокост. И на основата на тази действена идея, идея крайна и изведена до крайност, трябва да се обновява театърът.
Проникнат от схващането, че тълпата мисли преди всичко с чувствата си и че е абсурдно, както в обикновения психологически театър, да се обръщаме първо към разбирането є, Театърът на Жестокостта си поставя задачата да прибегне до масовия спектакъл; да потърси в раздвижването на големи но хвърлени една срещу друга и превити в гърчове маси, нещо от тази поезия, която е в празниците и в тълпите през много редките вече дни, когато народът излиза на улицата.
Всичко онова, което е в любовта, в престъплението, във войната или в лудостта, театърът трябва да ни го върне, ако иска да стане отново нужен.
Всекидневната любов, личните амбиции, делничните сблъсъци имат стойност само в противодействието им с този ужасен лиризъм, който е в Митовете, възприети от огромни маси хора.
Ето защо около чутовни действуващи лица, около ужасни престъпления, около свръхчовешка преданост ние ще се опитаме да съсредоточим един спектакъл, който без помощта на издъхналите ликове на старите Митове да се покаже способен да извлече силите, които действуват в тях.
С една дума, ние вярваме, че в това, което се нарича поезия, има живи сили и че образът на едно престъпление, представен в нужните театрални условия, е за духа нещо безкрайно по-страшно от осъществяването на същото престъпление.
Ние искаме да направим от театъра една действителност, в която човек да може да вярва и която да съдържа за сърцето и чувствата онази конкретна рана, която всяко истинско усещане съдържа. По същия начин, както сънищата ни въздействуват върху нас и както действителността действува върху сънищата ни, ние смятаме, че може да отъждествим образите на мисълта със сън, който ще бъде резултатен само когато бъде хвърлен с нужната буйност. А публиката ще вярва на сънищата на театъра при условие, че ги взема наистина за сънища, а не за копие на действителността; при условие, че є позволят да освободи в себе си тази магическа свобода на бляна, която тя може да познае само ако е просмукана от ужас и жестокост.
Оттук и повикът към ужаса и жестокостта, но в план обширен, чиято широта изпитва истинската ни жизненост, поставя ни лице с лице с всичките ни възможности.
За да обхванем от всички страни чувствителността на зрителя, ние препоръчваме един въртящ се спектакъл, който, вместо да прави от сцената и залата два затворени свята без възможна връзка помежду им, разпростира зрителните си и звуковите отблясъци върху цялата маса зрители.
Освен това, излизайки от областта на анализуемите и страстни чувства, ние разчитаме, че ще подбудим лиризма на актьора да служи за изразяване на външни сили; и по този начин ще накараме цялата природа да се върне в театъра, такъв, какъвто искаме да го осъществим.
Колкото и обширна да е тази програма, тя не надхвърля самия театър, който ни се струва нека да изплюем камъчето! тъждествен със силите на старата магия.
Практически ние искаме да възкресим една идея за тоталния спектакъл, в която театърът ще съумее да си възвърне от киното, мюзикхола, цирка, а и от самия живот онова, което във всички времена му е принадлежало. Разделението между аналитичния театър и пластичния свят ни изглежда глупост. Не се разделя тялото от духа, нито чувствата от интелигентността, най-вече в една област, в която постоянно обновяващата се умора на органите има нужда от внезапни сътресения, за да съживи мисловната ни способност.
Значи, от една страна, са масата и обхватът на един спектакъл, който е насочен към целия организъм; от друга мобилизацията на предметите, жестове, знаци, употребени в нов дух. Ограниченото участие на разбирането води до енергично сгъстяване на текста; действеното участие на тъмното поетично вълнение задължава към конкретни знаци. Думите казват малко неща на духа; говорят широтата и предметите, говорят новите образи, дори изградени с думи. Но пространството, гърмящо от образи, натъпкано със звуци, говори също стига човек да знае от време на време да подрежда достатъчни размери пространство, обзаведени с мълчание и неподвижност.
Ние смятаме да представим един спектакъл, изграден на този принцип. Спектакъл, в който тези средства за пряко действие ще бъдат използувани в тяхната цялост това значи спектакъл, който не се страхува да отиде толкова далеч, колкото трябва в изследването на нервната ни чувствителност, с ритми, звуци, думи, резонанси и цвърчене, чиито качества и учудващи сплави са част от едната техника, която не бива да бъде разгласявана.
Колкото до останалото и за да бъдем по-ясни, някои картини на Грюневалд или Йеронимус Бош говорят достатъчно ясно какво може да бъде един спектакъл, в който като в мозък на някой светец нещата от външната природа ще изглеждат като изкушение.
Точно тук в това представяне на изкушение, в което животът може да загуби всичко, а духът да спечели всичко театърът трябва да намери истинското си значение.
На друго място дадохме една програма, която трябва да позволи на средствата на чистата режисура, намерени на място, да се организират около исторически или космически теми, познати на всички.
Ние наблягаме върху това, че първият спектакъл на Театъра на Жестокостта ще се ангажира с грижите на масите, много по-наложителни и обезпокояващи, отколкото грижите на който и да било индивид.
И сега важното е да се разбере дали в Париж, преди катаклизмите, които се очертават, ще могат да се намерят достатъчно средства за осъществяване (финансови и други), за да позволят на подобен театър да живее, а той ще издържи при всички случаи, защото е бъдещето. Или ще трябва мъничко истинска кръв, и то веднага, за да се прояви тази жестокост.
Май, 1933