Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.03.2013 10:04 - ЖАН-ЖАК РУСО - Р а з м и с л и /Подбор на доц. Г.Генов/
Автор: ggenov Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1251 Коментари: 0 Гласове:
0




                           ЖАН ЖАК РУСО

 

Разпуснатите нрави – неизбежна последица на разкоша, водят на свой ред до разваляне на вкуса. Ако случайно сред хората, открояващи се със своите дарби, се намери някой, който да притежава достатъчно твърд характер, за да не се подчини на духа на времето и да не се унизи в празни дреболии – горко му: горко му: той ще умре в нищета и забрава. /1750/

 

Онзи, който е създаден да учи, не се нуждае от учители. /1750/

 

Всеки художник жадува за признание и най-ценната награда за него са похвалите на съвременниците. /1750/

 

Сцената е една картина на човешките страсти, чийто оригинал е в човешките сърца. /1758/

 

Искате ли да направите един народ деен и трудолюбив – дайте му празненства, предложете му забавления, които ще го накарат да обикне своето положение и ще го възпрепятстват да пожелае друго, по-леко. Тези изгубени дни ще способствуват да се оценят още повече всички останали. Направлявайте неговите развлечения, за да бъдат благопристойни: това е верният начин да го въодушевите за работа. /`1758/

 

Един лишен от страсти или обуздаващ ги винаги човек не е интересен никому; и вече е забелязано, че един стоик в някоя трагедия би бил непоносима действащо лице; а в комедията той би предизвикал само смях. /1758/

 

Зрелищата са създадени за народа и само по въздействието им върху него можем да определим безспорните им качества. /1758/

 

Трябваше...да се промени стилът; за да бъда по-добре разбран от всички, аз казах малко неща с повече думи; и в желанието си да бъда ясен и прост, аз се оказах отвлечен и разлят. /1758/

 

В какво се състои талантът на актьора? В изкуството да се преправя, да приема друг характер, да изглежда различен от това, което е, да се разпалва хладнокръвно, да казва не това, което мисли, така естествено, сякаш действително го мисли, и най-сетне да забравя собственото си положение, като изцяло възприема чуждото. /1758/

 

Ако моите съчинения предизвикват у мен известна гордост, това е само заради чистотата на намеренията, от които са продиктувани, това е заради безкористието, за каквото малко автори са ми дали пример и на които малцина биха подражавали. Никога някаква лична подбуда не опетни желанието да бъда полезен на другите, което ме караше да вземам перото в ръка, и почти винаги съм писал против собствените си интереси. /1858/

 

Правилното развитие на вкуса зависи от обществото, в което съществува даден човек. Той изисква пълнокръвен живот сред това общество, който да дае възможност да се правят сравнения. /1761/

 

Разкошът и лошият вкус са неразделни. Където има разточителство, вкусът става фалшив. /1761/

 

Нима не е известно, че статуите и картините оскърбяват погледа ни само когато намесата на някое одеяние прави голотата непристойна? Непосредствената сила на чувствата е слаба и ограничена: само чрез въображението те нанасят своите най-големи поражения – именно то се погрижва да раздразни желанията, като придава на техния предмет още по-голяма привлекателност от онази, която му е дала природата; именно то разкрива с възмущение пред погледа онова, което той не гледа вече единствено като голота, а като на нещо, което би трябвало да бъде облечено. Предметите трябва да говорят за да бъдат чути; винаги при всяко подражание, трябва някаква форма на реч да допълва гласа на природата. Музикант, които иска да предаде шума чрез шум, се мами; той не познава нито слабостите, нито силата на своето изкуство, преценява го без вкус, без познания. /1761/

 

Едно от големите предимства на музиканта е, че може да изобразява неща, които не бихме могли да чуем, докато за художника е невъзможно да представи неща, каквито не бихме могли да видим; най-голямото чудо за едно изкуство, което действува само чрез движението, е, че може да създаде дори образа на покоя. Сънят, спокойствието на нощта, усамотението и дори самата тишина спадат към картините на музиката. /1761/

 

...вярно е, че човек има нужда от развлечения, но е необходимо те да не преминават допустимите граници, защото всяко празно забавление е зло за оногова, чието съществуване е тъй преходно, а времето – тъй скъпо. /1771/

 

Човекът е едно цяло – не отричам – но човекът, разкъсан от религията, правителството, законите, обичайте, предразсъдъците, обстановката, се отдалечава дотолкова от своята същност, че сред нас вече не може да се търси това, което е по начало от полза на човечеството, а да сетърси онова, което му е от полза в определена епоха и страна. /1771/

 

Човек, лишен от страсти и умеещ да ги овладява, е непоносим за другите; и може да се каже, че хладнокръвието в трагедията е неприятно, а в комедията – дори смешно. /1771/

 

Нека да не приписваме на театъра възможността да изменя чувствата и нравите; той може само да ги отразява и разкрасява. Авторът, решил да встъпи в противоречие с властващата атмосфера, скоро би станал автор само за себе си. /1771/

 

 

 

...Винаги съм смятал, че доброто – това е прекрасното в делата, че доброто и красотата са неразривно свързани помежду си и нехният общ извор е съвършенството на природата. /1772/

 

...театралните представления заздравяват националния дух, стимулират естествените влечения и придават голяма сила на всяка страст. /1773/

 

 

 

 

 



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ggenov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1074782
Постинги: 662
Коментари: 49
Гласове: 367
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031