ЗА ДРАМАТА И ТЕАТЪРА
(Фрагменти)
Да отида на спектакъл беше за мене все едно да отида да гледам хора, които се правят на сериозни и се “обричат” на представлението. Макар че не считам себе си за човек с практичен дух. Не съм противник на въобразяването. Дори винаги съм смятал, че във фикцията има повече и по-дълбока истина, повече значения, отколкото във всекидневната реалност. Реализмът, бил той социалистически или не, е отсам реалността. Той стеснява, омекотява и фалшифицира границите є; не държи сметка за присъщите ни истини и натрапчиви идеи: любов, смърт, учудване. Човекът там е представен в стеснена и отстранена перспектива; истината за нас е в мечтите и въображението ни; всичко във всеки един момент потвърждава това твърдение. Фикцията предшества науката. Всичко, което мечтаем (тоест желаем) е истинно (митът за Икар предшества авиацията и ако Адер и Блерио полетяха, то е, защото хората бяха мечтали за излитане). Истинност има само в мита: опитвайки да го осъществи, историята го променя, успява да схване едва половината от него; тя се превръща в измама, в мистификация веднага щом започне да претендира, че е “успяла”. Всичко, което мечтаем, е осъществимо. Реалността не може да бъде осъществима тя е това, което е. Именно мислителят, мечтателят, ученият е революционер точно той се стреми да промени света.
Фикцията в романа не ме дразнеше, приемах я и в киното. Тя нахлуваше в мен съвсем естествено, приемах я като една възможна реалност, както впрочем и собствените си мечти. Играта на артистите в киното не предизвикваше у мен това необяснимо притеснение и дразнене, което предизвикваше едно театрално представление.
Защо театралната реалност не успяваше да ме завладее? Защо нейната истинност ми изглеждаше фалшива? И защо ми се струваше, че фалшивото иска да мине за истинно, да го замени? В артистите ли беше грешката? Или в текста? Или в мен? Струва ми се, че сега разбирам, че това, което ме е дразнело в театъра, е присъствието на “тепсия” на действащи лица от плът и кръв. Материалното им присъствие разрушаваше фикцията. Там сякаш имаше два плана на реалността реалната, материална, опразнена и ограничена по своето съдържание реалност на живи най-обикновени хора, които се движат и говорят по сцената, и реалността на въображението; застанали една срещу друга те не се покриваха, не можеха да се слеят; това бяха две антагонистични вселени, които не успяват да се обединят и смесят една с друга.
И наистина беше точно така: всеки жест, всяко поведение, всяка реплика, изречена на сцената, разрушаваше пред очите ми една вселена, която този жест, това поведение, тази реплика току-що бе породила; или я разрушаваха още преди да са я породили: възприемах това като истински аборт, като нещо погрешно, като огромна глупост. Ако си запушите ушите, за да не чувате танцовата музика, свирена от оркестъра, но продължите да гледате танцуващите, ще видите колко те са смешни в безсмислените си движения; така и човек, попаднал за пръв път на изпълняването на някакъв религиозен култ възприема целия церемониал като нещо неразбираемо и абсурдно.
Така и аз присъствах в театъра, с десакрализирано съзнание, и затова не го обличах, не го чувствах и не му вярвах.
Тоест не съм истински аматьор в театъра, още по-малко театрал. Наистина мразех театъра. Отегчаваше ме. И все пак не ме отегчаваше. Спомням си, че в детството майка ми не можеше да ме откъсне от кукления театър в Люксембургската градина. Стоях там непрекъснато и можех да изкарам омагьосан по цели дни. Въпреки това не се смеех. Кукленият спектакъл ме омайваше с куклите, които говореха, мърдаха, биеха се. Това бе истински спектакъл на невероятния, необичаен свят, по-истински от истинския, и той се представяше пред мене в някаква съвсем опростена карикатурна форма, сякаш за да подчертае гротескността и бруталността на истинската. По-късно, чак докъм петнайстата ми година, коя и да е театрална пиеса ме завладяваше и имах чувството, че светът е необикновен и корените на това чувство бяха тъй дълбоки, че то не ме напусна никога. Всеки спектакъл събуждаше у мене чувството за странността на света и ми се струваше, че тя е най-добре показана в театъра. Тринайсетгодишен написах една пиеса първото ми произведение, в която нямаше нищо необичайно. Бе патриотична пиеса младостта извинява всичко.
Кога разлюбих театъра? От момента, в който станах малко по-прозорлив и у мене се появи критичен дух, си дадох сметка за хитростите, за великите уловки на театъра, тоест от момента, в който изгубих наивността си. Какви театрални чудовища биха могли да ми го възвърнат? И в името на каква истинска магия би могъл той, театърът, да има претенцията, че ни омагьосва? Вече не съществува магията, вече няма нищо свято: никакъв смисъл, никакво оправдание не може да я възроди у нас.
Впрочем няма нищо по-трудно от това да пишеш за театъра. Романите и поемите си съществуват. Ефикасността им не се е притъпила и след векове. Интересно е да прочетеш много от незначителните произведения на ХIХ, ХVIII, ХVII в. И колко още по-стари произведения ни интересуват! Цялата живопис и музика продължават да съществуват. И най-дребните скулптури от толкова катедрали са запазили виталността си и една недосегната свежест, вълнуваща наивност; и все още успяваме да усетим архитектурната ритмика на най-древни паметници на цивилизацията и те се изправят пред нас, говорят ни с директен и точен език. А театърът?
Някои днес упрекват театъра, че не е съзвучен с времето си. Според мене е прекалено съзвучен. И от това идва неговата слабост и ефимерност. Искам да кажа, че театърът е съзвучен с времето, но не достатъчно. Всяка епоха изисква едно “навремие”, некомуникативно във времето и в комуникативността. Разбира се, че всяко нещо е момент, вписан в историята. Но и историята е във всеки един момент: всяка история е валидна само когато е трансисторична; в индивидуалното четем универсалното.
Темите, избрани от повечето автори, разкриват единствено някаква идеология, а това е нещо по-древно от епохата. Или пък темите разкриват една или друга частна политическа мисъл и пиесите, които ги илюстрират, ще умрат заедно с идеологиите, чиято трибуна са, когато тези идеологии излязат от давност. Всяка християнска гробница, всяка гръцка или етруска надгробна плоча ни вълнуват и ни казват повече за човешката съдба от която и да е старателно ангажирана пиеса, превърнала се в инструмент за изразяване на определена дисциплина, система от изразни средства, език, различни от присъщите є.
Истината е, че всички автори са имали за цел някаква пропаганда. Велики са тези, които са се провалили, които съзнателно или не са се докоснали до по-дълбоки и по-универсални истини. Няма нищо по-нетрайно от театралните произведения. Те се задържат много кратко време и бързо се изтощават, разкривайки собствените си уловки.
Честно казано, Корней ме отегчава. Може би го обичаме (без да съм сигурен в това) по навик. Принудени сме. Наложили са ни го в училище. Не мога да търпя Шилер. Пиесите на Мариво дълго време ми изглеждаха вятърничави. Пиесите на Мюсе са слаби, а тези на Вини просто не стават за игра. Кървавите драми на Юго ме карат да избухвам в смях; в замяна на това, каквото и да говорят, трудно мога да се засмея на повечето от комичните пиеси на Лабиш. Дюма-син и “Дамата с камелиите” е нещо смешно сантиментално. А другите? Оскар Уайлд? лековат; Ибсен? недодялан; Стриндберг? несръчен. Един съвременен автор, чийто гроб е още пресен, Жироду, не винаги успява да премине рампата; и той като театърът на Кокто изглежда престорен, изкуствен. Брилянтността му е помътнена: театралните хватки при Кокто са твърде очевидни; хватките и изтънчените езикови уловки на Жироду все пак си остават само хватки.
Пирандело пък надвишава правата си театърът му е основан върху теории за личността или върху истината, разгледана от различни страни, но след психоанализа или дълбоко психологическо разглеждане на тези теории те изглеждат ясни като бял ден. Потвърждавайки верността на теориите на Пирандело, модерната психология по необходимост стига по-далече в разглеждането на човешката душа тя оценява по достойнство Пирандело, но в същото време го прави недостатъчен и безполезен, защото изрича по-научно казаното от Пирандело. Тоест, стойността на неговия театър не е в приноса му към психологията, а в театралните му качества, които се крият другаде: при този автор няма разкриване на антагонизма на личността, която ни интересува, а драматично представяне на това, което тази личност извършва. Чисто театралният му интерес е наднаучен, той стои над собствената си идеология. Единственото, което остава при Пирандело, е театралната механика, играта: още едно доказателство, че театърът се гради единствено върху идеологията или философията, а че той дължи всичко единствено на тази идеология и философия; така изграден върху пясъчна основа, той затъва. И само чисто театралният му инстинкт и език го правят все още жив.
Трябва ли да се откажем от театъра, щом не можем да му осигурим първостепенна роля, щом не можем да го подчиним на други форми на духовна изява, на други изразни системи? Може ли той да получи автономия, както живописта или музиката?
Театърът е едно от най-старите изкуства. И все ми се струва, че не можем да се лишим от него. Не можем да устоим на желанието да показваме на сцената живи същества, едновременно реални и измислени. Не можем да устоим на нуждата да ги караме да говорят, да живеят пред очите ни. Вдъхването на живот на собствените ни фантазии, раждането им това е изумително приключение и нищо не може да го замени; поне при мене е така; бях омагьосан, когато на репетициите на първата ми пиеса “Лунатици” видях как на сцената се раздвижиха действащи лица, произлезли от самия мене. Това дори ме изплаши. С какво право бях извършил такова нещо? Беше ли позволено? И как беше възможно преводачът Никола Батай да се превърне в господин Мартен?... В това имаше нещо дяволско. Така чак когато случайно започнах да пиша за театъра с желанието да го осмея, го заобичах и взех да го откривам у себе си, да го разбирам, той започна да ме омагьосва; тогава разбрах с какво именно трябва да се занимавам.
Казах си, че пишещите за театъра не бяха достатъчно интелигентни, а философите не можеха да приложат в театъра езика на философските трактати; открих, че в желанието си да внесат в театъра изтънчености и нюанси, те или прекаляват, или са недостатъчни, или и двете; реших, че щом театърът бе просто един окаян грубиян, лишен от нюанси, който ме дразни, то той ме дразни, защото бе недостатъчно грубиянски. Прекалено дебелашкото не е достатъчно дебелашко, твърде тънко нюансираното е прекалено нюансирано.
Тоест, ако стойността на театъра е в огрубяването на ефектите, то те трябваше да се направят още по-груби, да се подчертаят и акцентират максимално. Излизането на театъра от тази междинна зона, която не е нито театър, нито литература, означава връщането му в присъщите му рамки и естествени граници. Не трябваше да се крият конците, а напротив да се направят още по-видими, очевадни; трябваше да се достигне дъното на гротеската и карикатурата, да се надскочи бледноватата ирония на духовитите салонни комедии. Не салонни комедийки, а фарс, доведен до крайност пародиен шарж. Хумор да, но със средствата на бурлеската. Комичното трябваше да бъде грубо, без финес, доведено до крайност. Не трябваше да има и драматични комедии. Но да се върнем към непоносимото. Всичко трябваше да се доведе до пароксизъм там именно са изворите на трагичното. Трябваше да се създаде театър на насилието: насилствено комичен и насилствено драматичен.
Да се избегне психологията, или по-скоро тя да получи метафизични размери. Театърът е в екстремалното пресилване на чувствата, което размества плоската всекидневна реалност. Такава дислокация трябваше да има и в езика, доведена дори до дезартикулация.
От друга страна, ако артистите ме дразнеха, защото ми изглеждаха твърде малко естествени, тъй като искаха да бъдат прекалено естествени, отричайки се от това си желание, те може би щяха да го сторят по-добре по някакъв друг начин. Те не трябваше да се страхуват от това, че няма да бъдат естествени.
За да се откъснем от всекидневното, от обичайното, от умствения мързел, който скрива от нас странността на света, ни е необходимо нещо като истински удар с тояга. Без една нова девственост на ума, без ново пречистено съзнание за екзистенциалната реалност няма театър, няма и изкуство; трябва да извършим някаква дислокация на реалното, която да предшества повторната му интеграция.
За постигането на този ефект понякога може да се използва следният процес да се играе срещу текста. За някакъв безсмислен, абсурден комичен текст тежка, тържествена и церемониална постановка и интерпретация. И обратното за да избегнем смешното в лесно проливаните прочувствени сълзи, можем да преобразим един драматичен текст, да го интерпретираме клоунски, чрез фарса за подчертаем трагическия смисъл на някоя пиеса. Светлината прави сянката по-черна, сянката усилва светлината. Самият аз никога не съм успявал да разбера разликата между комичното и трагичното. Тъй като комичното е интуиция за абсурдното, то ми изглежда по-отчайващо от трагичното. В комичното няма изход. Казвам “отчайващо”, но всъщност това е извън отчаянието или надеждата.
На някои трагичното може да се стори в някакъв смисъл неудобно, защото изразява безсилието на победения, пречупен от фатални събития човек; но трагичното все пак разкрива реалността на една фаталност, на една съдба, на законите, управляващи вселената понякога неразбираеми, но винаги обективни. И това човешко безсилие, тази безполезност на усилията ни може в някакъв смисъл да изглежда комично.
Нарекъл съм комедиите си “анти-пиеси”, “комични драми”, а драмите “псевдо-драми”, “трагически фарсове”, защото, струва ми се, комичното е трагично, а човешката трагедия е нещо смешно. За днешния критичен дух нищо не може да се приеме съвсем на сериозно, нищо не може да се приеме и съвсем на шега.
Така пък в първата ми пиеса “Плешивата певица”, която бях замислил като театрална пародия, прерастваща в пародия на някакво човешко поведение, навлизайки в баналното и довеждайки го до крайност, използвайки до краен предел най-изтърканите клишета на всекидневния език се опитах да изразя онази странност, в която мисля, че е затънало цялото ни съществувание. Трагично и фарс, прозаично и поетично, реализъм и фантастика, всекидневно и необичайно може би това са противоречивите принципи (а няма театър без антагонистични противоречия), които изграждат основата на една възможна театрална конструкция. Може би по този начин неестественото с неговата сила и мощ би изглеждало естествено, а прекалено естественото не натуралистично.
Трябва ли да добавям, че примитивният театър не е първичен; че отказът от “закръгляне на ъглите” е точно очертаване на контурите и създаване на по-въздействащи форми; че театърът, използващ опростени средства, не е опростяващ, симплистичен театър.
Ако схващаме театъра като театър на словото, то трудно бихме могли да допуснем, че той би имал свой автономен език. Той би могъл единствено да бъде зависим от другите форми на мисълта, които се изразяват със словото; зависим от философията и от морала. Нещата стават различни, ако приемем, че словото представлява едва един от шокиращите елементи на театъра. Първо, театърът използва словото по свой собствен начин това е диалогът, това са словесните битки, конфликтът. И ако то при някои автори е просто дискусия, то това е голямата им грешка. Съществуват други начини за театрализиране на словото: довеждайки го до пароксизъм, можем да извлечем истинската му мярка за театъра, а тя е в липсата на мярка; самите глаголи трябва да се доведат до крайните си значения, речта трябва почти да експлодира и да се разрушава в невъзможността си да съдържа значения.
Но съществува единствено словото: театърът е една история, която се съживява отново с всяко представление, и същевременно това е една история, която виждаме да се изживява. Театърът е колкото визуален, толкова и аудитивен. Той не е поредица от картини като киното, а конструкция, движеща се архитектура от сценични изображения.
Всичко е възможно в театъра: и одушевяването на действащи лица, но и материализиране на мъчителни страхове и на вътрешни присъствия. Тоест не само е разрешена, но и препоръчителна е играта с аксесоарите, оживяването на предметите, вдъхването живот на декора, конкретизирането на символите.
И тъй като играта, жестът, пантомимата са продължение на словото, в момента, в който то стане недостатъчно, те го заместват; всички материални сценични елементи могат да го обогатят. Използването на аксесоарите е друг проблем. (Арто е говорил по този въпрос.)
Когато казват, че театърът може да бъде единствено социален, нима не става въпрос всъщност за политически театър (в един или друг смисъл)? Да бъде социален е едно, да бъде “социалистически”, “марксически”, “фашистки” друго; и то изразява единствено някакво ограничено съзнание колкото повече пиеси на Брехт гледам, толкова повече у мене се появява чувството, че времето (и неговата епоха) му убягва: човекът там има едно измерение по-малко, неговата епоха е фалшифицирана от една идеология, която ограничава полето є на действие; това е грешка, обща за всички идеолози и хора, ограничени от собствения си фанатизъм.
И после, човек се социализира въпреки самия себе си, тъй като всички притежаваме някакъв исторически комплекс и сме част от конкретен исторически момент (който, впрочем, далеч не може да ни обсеби изцяло, напротив той изразява и съдържа най-несъществената част от самите нас).
Театърът може да бъде единствено театър, макар че според някои съвременни специалисти по “театрология” тази идентичност е сама по себе си неверна и фалшива (това пък ми изглежда най-невероятния и смайващ парадокс).
За тези “доктори” театърът, бидейки нещо различно от театъра, е идеология, алегория, политика, заседание, есе или литература. Това е толкова невярно, колкото ако започнем да твърдим, че музиката трябва да бъде археология; живописта физика или математика. А тенисът всичко друго, но не и тенис.
Ако приемем, че всичко дотук казано не е невярно, то мога да бъда обвинен, че не казвам нищо ново. А пък ако ме обвинят, че това са азбучни истини, бих бил съвсем щастлив, тъй като смятам, че най-трудно се откриват първичните истини, основните сигурни положения. Самите философи търсят абсолютно сигурните предпоставки на нещата. Първичните истини представляват точно това, което ни убягва, което забравяме. Ето защо достигаме до неудобни положения и преставаме да се разбираме един с друг.
Впрочем всичко, което казвам, не е предварително възприета теория за драматичното изкуство. То не предшестваше, а дойде след личния ми опит в театъра. Идеите ми се породиха след разсъждения върху собствените ми, добри или лоши творения. Идеите дойдоха след факта. Нямах идеи, преди да съм написал която и да е пиеса. Те се появяваха след написването є или когато не пишех нищо. Мисля, че художественото творчество е спонтанно. За мен поне е така. Още веднъж искам да повторя, че това важи най-вече за самия мене; но ако можех да повярвам, че в себе си съм открил постоянните инстинктивни схеми на обективната природа на театъра, че съм разкрил поне малка част от същността му, бих се гордял. Всяка теория намира отражение единствено в неверното, вторично, изкривено, фалшиво съзнание; за човека на изкуството единствено вярно е това, което той не заимства от другите.
Тъй като ме наричат “авангарден” автор, нека сам си навлека упрека, че нищо не съм открил. Мисля, че нещата се откриват, когато ги измисляш, измислицата е откривателство или преоткриване; и ако ме считат за авангардист, то грешката не е моя. Критиката смята, че съм такъв. Това е без значение. Дефиниция като всяка друга. Тя нищо не означава. Просто етикет.
Й. ЙОНЕСКО, Есета, Превод от Нувел Ревю Франсез, февруари 1958. Вж. сп. Гестус, кн. 7/8, 1990 г.