Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.06.2014 18:45 - КУЛТУРАТА НА ДРЕВЕН РИМ - лекция на доц. ГЕНО ГЕНОВ
Автор: ggenov Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3441 Коментари: 0 Гласове:
0



 

 

                                 КУЛТУРАТА НА ДРЕВЕН РИМ

 

 

 

Римска митология
  Юпитер  е главният бог в римския пантеон - властелин на небето и на света, син на Сатурн и на Рея. Отъждествен по-късно с гръцкия бог Зевс. Юнона е висша римска богиня, еквивалент на гръцката Хера. Първоначално била етруско божество, а по-късно като италийска богиня, станала римско съответствие на гръцката богиня Хера. Юнона била дъщеря на Сатурн и Опс (Рея), сестра на Церера, Плутон, Веста, Нептун и Юпитер, на когото била и съпруга. Юнона била богиня на брака, съпружеската любов, покровителка на омъжените жени, помагачка на бременните и родилките, покровителка на Рим и римската държава. В нейна чест бил издигнат храм на Капитолия. Минерва е дъщеря на Юпитер, древноримска девствена богиня на мъдростта и войната за благородна кауза, покровитлка на занаятите, изкуствата и науките, почитана още като Медика (Лечителка) и обикновено изобразявана в доспехи; съответства на древногръцката богиня Атина.

Венера е италийска богиня на пролетта, а по-късно - на красотата, любовта и живота. Родила се от морската пяна. Венера била съпруга на бог Вулкан и майка на Купидон (Амур). Изневерявала на Вулкан с Марс и с простосмъртни хора - Адонис, Анхиз (бащата на Еней) и още много други. Аналог на Венера в древногръцката митология е Афродита.

Марс  е римският бог на войната и един от най-почитаните в Древен Рим в качеството му на бог-закрилник на града. Син е на Юпитер и Юнона, съпруг на Венера и баща на Ромул и Рем, основателите на Рим (от весталката Рея Силвия).Предполага се, че е латинизирана форма на етруския бог Марис. Първоначално е бог на плодородието, реколтата, добитъка и границите, впоследствие е свързван само с битките и е еквивалентен на бог Арес от древногръцката митология. Купидон / Амур/ е бог на любовта, която разпалвал не само у хората, но и у боговете. Син е на Венера и Марс. Смятали го за един от най-могъщите богове, защото никой не можел да му се противи. Самият Юпитер бил подвластен на стрелите му. По молба на Венера поразил с безпогрешната си стрела бога на подземния свят Плутон, който пламнал от любов към Прозерпина и я похитил. Купидон не жалел даже собствената си майка. Но поразявайки със стрелите си богове и хора, самият Купидон се влюбил в смъртна девойка - Психея, която била приказно красива. Съответства на Ерос от древногръцката митология.

 

Вулкан в римската митология е хром бог на разрушителния огън и на ковашкото изкуство. Бил съпруг на най-красивата римска богиня - Венера. Работилниците му се намирали дълбоко под земята във вулканичните области на планината Етна в Сицилия и на Липарските острови. В тях, заедно с циклопите изпълнявал поръчките на боговете - ковял мълнии за Юпитер, стрели за Диана и въоръжение за отличилите се герои. Аналог на Вулкан в гръцката митология е Хефест
  Веста  е римска богиня на свещеното огнище и на дома, както и на разсъдливостта, смиреността, дисциплината и благосклонността. Тя се отъждествявана с огъня, както и със земното кълбо. В нейния храм на римския форум горял свещен огън, който бил донесен заедно с култа й от Еней. Този огън бил символ на благополучието на римската държава. Над него бдяли денонощно жриците - весталки, защото угасването му се считало за най-лошо предзнаменование. Весталките започвали да служат на Веста на възраст между 6 и 10 години и трябвало да пазят девствеността си в продължение на 30 години. Те поддържали постоянен огън в храмовете на Веста, който символизирал държавната. Смятало се за лошо предзнаменование, ако огънят угасне. В първия ден на новата година, обаче, той се гасял и се палел наново чрез триене на дърво в дърво.

Празникът на богинята се е чествал на 9 юни.

Диана  е римска богиня на лова и на луната. Пазителка на изворите и на реките и на дивите животни. Дъщеря на Юпитер и на Латона, и сестра на Аполон. Богиня - девственица. С най-хубаво и атлетично тяло.

Един ден Актеон я заварил като се къпела, и тя го превърнала на елен, който веднага бил разкъсан от собствените си кучета. Влюбила се в овчаря Ендимон.

Диана съответствува на гръцката богиня Артемида.

Фортуна(Fortuna) богиня на щастието и късмета едно от най-почитаните божества от римляните и италийците. Считало се, че от нея зависят не само хората, но и боговете. Първоначално богиня на реколтата (от глагола ferre, "нося"), майчинството, жените. Впоследствие, възможно, благодарение на влиянието на култа към Фортуна Примигения ("първородна"), почитана в град Пренесте, Фортуна става богиня на съдбата, щастливата случайност. Фортуна била изобразявана с рога на изобилието и весло, като кормчия на човешкия живот. Понякога на кълбо или колело (символ на изменчивостта на човешкото щастие). Тя била изобразявана на монетите на всички римски императори

Церера  е римска богиня на плодородието и на подземния свят, богиня на майчинството и брака. Отъждествява се в гръцката митология с Деметра. Дъщеря на Сатурн и Опс (Рея), сестра на Юпитер, майка на Прозерпина. Свещеното й цвете бил макът, като символ на съня и смъртта, заради скръбта по дъщеря й, която била отвлечена от Плутон в света на мъртвите.

Квирин (на латински:Quirinus) римски бог, отъждествяван с Ромул, учредителят на важните институции на римската гражданска община. Наименованието му е свързвано със сабинският град Кура (Cures), или със сабинската дума за копие – quiris. Първоначално Квирин се е почитал от живеещите на хълма Квиринал сабини. Заедно със Юпитер и Марс съставлявал триадата на висшите богове.

Лари (lares)  в римската митология са божества, покровители на обществата и земите им. Култът към тях произлиза от почитането на мъртвите.

Фамилните лари били свързани с домашното огнище, семейната трапеза, с дърветата и горите. На тях се молели по време на раждане, бракосъчетаване, смърт. Вярвало се, че следят за спазването на традициите в семейството, наказват нарушителите (господарите, които били прекалено жестоки с робите си). Робите активно ги почитали. Главата на фамилията бил върховния жрец на култа към ларите. Във всеки дом имало олтар, посветен на тях.

Пенати (лат. penati)–  в римската митология - божества пазители, чийто култ е свързан с обожествените духове на умрелите предци. Римляните имали два вида пенати: домашни и обществени. Домашните били наследствените духове-покровители, пазители на дома, на запасите от храни. Техните изображения се намирали до огнището. Обществените пенати били пазителите на държавата и на нейното благополучие. В тържествените клетви те били призовавани заедно с Юпитер. Статуйките им, които Еней донесъл от Троя, отначало се пазели в Лавиний, а впоследствие били съхранявани в храма на Веста в Рим.

 

 

 

Римските нрави и обичаи: От древни времена римското е разделено на висше патрицианско съсловие и плебеи, които представляват останналата част от населението. Патрицианските фамилии се групират в кланове, които вероятно са отразявали вътрешната структура на древните латински племена. Един от тези кланове, Юлиевците, захранва със свои именити представители първата имперска династия на Древен Рим. Принадлежността към силен клан осигурява достъпа на потомците му във войската, съдийската колегия и администрацията.  По-късно патрицианският произход остава само повод за кастова гордост, но вече не е осигурено предимство в изграждането на обществена кариера.

      Около патрицианските и коннически домакинства се групира прислойката на       клиентите, която по примера на висшите класи търси икономическа мощ и административна позиция. Типични стават случаите, в които клиентът търси подкрепа от покровителя си /патриций или конник/ за да си осигури някоя обществена длъжност или концесия за търговия. Покровителят може да упражни властта и влиянието си, но очаква след това клиентът да му се отплати по подобен начин.

    Висшите класи в Древен Рим имат силно развито чувство за обществен дълг: независимо колко голяма е богатството му римският патриций е призван да обслужва res publica / буквално, “обществените дела”/ в гражданската и военната сфера. Младият син, произхождащ от управляващата класа, се впуска в състезанието за постигане на кариера  cursus honorum, което означава готовност да се поемат отговорностите на няколко административни и правораздавателни поста.

 

   Свободнородените плебеи се радват на равни права и привилегии, отначало охранявани от кастата на патрициите /поне по принцип/, а по-късно от техните собствени магистрати - плебейските трибуни tribunus plebeiorum, избрани от самите тях. По-голямата част от населението на Империята има търде малко права, тъй като древноримската икономика е основана върху робството.

   Децата на освободените роби са равни с потомците на свободните граждани, докато издънките от роби наследяват робското положение на родителите си. С еволюцията към политически абсолютизъм по време на Империята се ограничават правата на освободените бедняци, дори и на занаятчиите, чиято гилдия се разраства по време на Късната иомперия, когато чрез закон повечето занаяти и търговски дейности стават наследствени.

 

Обичайните ежедневни занимания и ритуали на римлянина:   Денят на римлянина започвал рано, още със зазоряването. На закуска /ientaculum/ се яде някакво леко ястие и веднага след това започва трудовия ден. През ранните часове клиентите посещавали покровителите си /господарите си/. Осъществяват се частните сделки и се плащат обществените такси и налози. Съдилищата и Сенатът също започвали работата си отрано и заседанията и продължавали до ранния следобед.

  В средата на деня се приема първото солидно хапване - обядът /prandium/, на което всеки е добре дошъл. През ранната епоха това е основното за деня хапване, но постепенно вечерята /cena/ става по-важното хапване. Обикновено обядът е бил в тесен семеен кръг, често се е състоял от леки ястия и гости не се канели. След него се е подремвало малко, тази почивка е била особено важна през летните месеци, но е била по-кратка през зимните дни. По време на сиестата спира всякакъв труд.

  Във времето след сиестата римляните се отправяли към гимназиона или към баните. Балнеокомплексите били не само място за поддържане на личната телесна хигиена, но и място за срещи, за “освежаване на духа”. Всички социални слоеве са се възползвали от удобствата на термите /balneae/ . В края на 1 век пр.н.е. в Рим има вече 170 балнеокомплекса. В края на Късната империя техният брой е вече 900.

  Преди къпане се правели физически упражнения в обособена зала /palaestra/, проектирана за тази цел. В тях са бягали, водели са юмручни боеве, играели са с топка и са плували в басеина към палестрата. След това къпещият се преминавал през поредица от затоплящи и охлаждащи помещения, включваща и сауна с пара (caldarium).

  След банята идвала вечерята, централното ядене за деня и най-удобния случай за поддържане на социални контакти. Сигурно е вярно, че в някои заможнни семейства вечерята по времена на Ранната империя е била повод за демонстриране на имане, за прекаляване с яденето и за изява на парвенюшки маниери. Подобен тип предизвикателства явно не са били нормални и са били вземани на прицел от сатириците на времето. Много по-обичайно било кроткото похапване с приятели, така че вечерята винаги била повод да се демонстрират добрите страни на гостоприемството. Трапезата за вечеря често се построявала от три кушетки / triclinium/, на всяка от които полягвали по трима гости, т.е. пълната трапеза се заемала от девет души. Много високо се ценял приятния разговор по време на вечерята, но често тя била съпътствана от развлекателни добавки - музика, поезия или някакви фокуси.

    Една изрядна вечеря се е композирала от три сервирания: смес от зеленчуци и маслини в малки чинии /gustatio/, основното ястие от меса, риба и зеленчуци  /cena/  и десерта от плодове /bellaria/.  Поглъщаното количество храна било огромно и чиниите били в повечето случаи препълнени. Много от римските ястия били подправяни с  garum или liquamen, пикантни сосове, приговени от риба, месо и сладки плодове или мед. Римляните ценели особено високо рибата и морската риба била приемана в градовете от вътрешността /Рим/ като деликатес. Пиело се вино фалернското /Falernian/. Виното най-често се пиело по гръцки маниер, разредено с вода, но по-издържливите пиячи го предпочитали чисто. Вечерята продължавала докато имало вино и вървели хубавите приказки, но римляните избягвали да вечерят чак до ранните часове на утринта.

Изкуствата в Древен Рим:

 

а/ Архитектура: Римските градове били изключително добре обслужвани от общинските служби: например, до модерната епоха малко градове могат да се похвалят с постоянно прииждаща към тях прясна, чиста и студена изворна вода. Древен Рим, например, е бил захранван от 14 акведукта с обща дължина 426 километра /265 мили/. 

      В повинциите прагматичният творчески гений на древноримските инженери оставя трайни следи: мостът над Гарда, грандиозен триарков мост, който пренася акведукта над долината на Гарда, близо до Ним, е едно от чудесата на древния свят.

     Римските градове били снабдени с ефективно действащи канализации и отводнителни канали; пътищата били добре направени и сухи като част от древноримската пътна мрежа се използва и до днес в някои провинции, които са били част от Римската империя.

   Древноримските инжинери и строители били много добре подготвени: те строят със широк размах и мащаби, строят за да впечатляват, строят трайни, устойчиви на времето сгради. Монументалният мащаб в строителството става възможен благодарение на римските нововъведения в строителната техника, най-вече откриването на мощно спояващият хоросан и окръглената арка, която може да покрие огромно пространство.

     За първи път е използван желязна напречна греда, носеща огромна тежест, при построяването на  Термите на Каракала  в Рим. В строежа на акведуктите и големите водохранилища са били изпозвани водоиздържливи материали. В някои случаи били използвани такива софистицирани механизми като свободноносещата греда при строежа на мостове.

   Най-запазеният архитектурен пример в Рим е  П а н т е о н ъ т, издигнат по времето на Адриан през десетилетието 118-128 година. Посветен на всички римски богове този храм е допълван от Антоний Благочестивият и е реставриран от Септимий Север. Но той е запазил огромния си купол, разделен на квадратни кесони от времето на Адриан. Построен е от цимент, диаметърът му е  43,30 метра –  а размерът на централното “ о к о “ му в средата е 9 метра. Сводът покрива една кръгла  с е л а /ложа за статуите на боговете/, в която са поместени седем ниши.

    През ІІ век пр.н.е. в Рим се появява базиликата, четириъгълна сграда, предназначена за различни събирания, може би с гръцки произход /от която ще бъдат вдъхновени по-късните христиански базилики/. Обикновено е била издигана във форума на града. Състояла се е от просторна и импозантна централна зала, покрита с плосък таван и зоабиколена от единична или двойна колонада, над която се издигала галерия.

   Историята на монументалната триумфална арка започва от около 200 година пр.н.е., но тя придобива класическата си форма през първите десетилетия на Империята. Поддържана е от широки пиластри, централният сводест проход поддържа един надстроен етаж, атиката, на който са разположени статуите от позлатен бронз. Декорацията се изработва катоо се следва един от трите ордера - дорийския, йонийския или коринтския. Тя е включена в постройката и отчасти независима, слиза по пиластрите и прохода. Редом с централната арка често се строят странични арки с по-малки проходи.

    За разлика от древногръцкия римският театър включва в цялостна структура сцената, полукръглата орхестра и местата за зрителите.  Изгражда се на нивото на земята, ансамбълът е обикновено застроен върху сводести основи, които дублират подстъпите към вътрешността. Ниската сцена е разположена върху елегантно заоблено възвишение оформено с хармонично разположени в полукръг колонки.

  Амфитеатърът Флавий бил наречен Колизеум, тъй като близо до него се издигала колосалната статуя на Нерон. Започнат е по времето на Веспасиан от 72 годиняа от н.е. и е открит от сина му Тит, който, заедно с брат си Домициан, довършва украсата му. Съберал е повече от 50 000 зрители, които се струпвали в него , за да гледат боевете между диви животни и гладиатори /празниците по откриването му продължили три месеца и стрували живота на  2 000 гладиатора и на 9 000 животни/. Вероятно на арената на колизеума са подлагани на страшни мъки много от първите християни.

      Постройката е изградена от шуплест варовик, представлява правилна елипса /чийто голям диаметър е 188 метра, а малкият й диаметър е  156 метра/. Външната й фасада е дълга 524 метра. Обособяват се три нива, от горе на долу се редуват дорийски, йонийски и корентски колони, които се редуват с аркади. Отгоре е протечала една орнаментална козирка, в която се редували ниши и коринтски пиластри. Под аркадите на двата първи етажа се помествали статуите. Вътре кавеята е била на пет етажа като първият етаж е бил на височина 4 метра. Арената е била вероятно покрита от огромен  в е л у м. Арени като Колизеума в Рим, споделя именитият френски археолог Саломон Рейнах “са новости в историята на изкуството.

 

б/Скулптура: Римската скулптура започва да се развива като подражава на древногръцката ваятелска школа и не винаги постига успехи. Може би най-убедителни в нея са миниатюрните портрети и бюстове на известни римски граждани, често извайвани за гробниците им. Те гледат на света с израз на изпитана доблест и имат завладяващ ефект като реалистични подражания.

 

    Монументалните скулптирани статуи /от камък, бронз или печена земя/ са използвани за вътрешно и външно оформление, както доказват архитектурните останки. В най-древните храмове са издигали статуи от печена земя - фигуративни или орнаментални релефи върху облицовъчните плочи или пък големи статуи разположени по края на покрива или по фронтона.

    По-скъпият материал - бронзът - е често използван за отливане на статуи, понякога позлатени, издигани в чест на заслужили политически мъже и именити граждани. Обикновено те са представяни облечени в тога, понякога на кон, носещи броня, или пък голи или полуголи по гръцки маниер. Свещените статуи на боговете в храмовете са най-често от бронз.  Бронзовите копия на най-известните скулпторни творби също много се търсели. Често става дума за скъпи, отляти в края на античната епоха прочути творби. До нас са достигнали малко бронзови статуи, но познаваме много тяхни мраморни копия.

    Портретното изкуство е един от големите приноси на древните римляни в скулптурата. В основата му е обичаят да се запазват в къщата маските на прадедите и дедите  (imagines majorum) и обичаят да се издигат на публични места статуи в чест на прославени личности. Портретното изкуство на етруски и елини допринася също за развитието на римския портрет. Изображенията на хора, достигнали до нас в мраморни копия, в частност бюстове, с типично римска форма, са били на мода в края на Републиката.

    По време на управлението на Август ще се появи нов портретен стил, следващ гръцките норми, но той е по-сдържан и склонен да идеализира прототипа. Към началото на ІІ век се появява един по-еднообразен стил, позоваващ се на класическите правила, но той ще достигне апогея си едва през последните години на века. Един друг портретен стил се развива през периода 200 - 250 година, втори период на подем в римското портретно изкуство: за първи път през Античността портретите пресъздават точно лицеизраза на прототипа и отразяват сложните му емоции. През втората половина на века тази тенденция бързо изчезва, портретът става все по-формален, със стегнати черти и горделив лицеизраз, предвестник на късния период на Античността.

в/ Живопис /стенна и мозайки/:   Римската традиция в триумфалната живопис е една от най-древните и най-дълготрайните. Рим узнава за събитията по време на завоевателните войни в отдалечените кътчета на Империята от поредицата илюстрации върху бели стени /албум/, в които най-често се рисуват триумфални шествия.

    Стенните живописни композиции представят изгледи “от птичи поглед” на вражески градове и на особено детайлни бойни сцени. Тази форма на живописта си поставя политическа цел: в предизборен период тези “афиши” имат най-вече предназначението да привлекат гласове от плебса за генерала, който, завърнал се от победна война, се стреми към някакъв политически пост

     Мозаечните настилки се появяват първо в Гърция, където традицията започва със съчетаването на бели и черни кръгли речни камъчета. През елинистичната епоха мозайките се правят от малки късчета мрамор с различни цветове, специално обработени. Това изкуство бързо се разпространява. Мозайката от Александрия /ок.100-та година пр.н.е./, копие на еленистичен оригинал, е била намерена в Помпей.

     В старата имперска Италия, мозайките, в повечето случаи съставени от отломъци стъклено тесто, се използват за покриване на стените, а понякога и таваните, като доминира деликатната полихромия. През същата епоха подовите мозаики са съставени най-вече от черни фигури и орнаментални мотиви върху черен фон. През ІІ и най-вече ІІІ век провинциите ще изпреварят метрополията в изкуството на мозайката.

     През първите векове грубите повърхности на каменните и циментните стени се покриват с дебел пласт от смесени вар и пясък, върху който се наслагва тънък пласт от полирана щукатура, съставена от гипс и мраморна пипел. През І век пр.н.е. докато сводестата архитектура завладява Империята, щукатурата остава най-използваният материал за покриване и декориране на повърхности, все по-често заоблени.

   Барелиефът от щукатура е типична римска форма на декоративното изкуство, която следва развитиетио на стенната живопис като заема от нея фигуративни и орнаментални мотиви. Майсторът на щукатури оформя рисунката релефно като обработва материала със шпатула докато е още прясно нанесен по стената или пък го наслагва върху вече изваяни орнаменти.

 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ggenov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1083422
Постинги: 664
Коментари: 49
Гласове: 369
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930